MACHTELD HUBER
Arts-onderzoeker en oprichter
Institute for Positive Health

“Grootste Blue Zone”

Overal hangen de vlaggen uit. Nederland heeft vandaag officieel het predicaat ‘Grootste Blue Zone ter wereld’ ontvangen. Wat leken we daar 30 jaar geleden in 2017 nog ver van verwijderd, maar wat hebben we met z’n allen in die korte tijd veel bereikt. Het kabinet Rutte-III gooide in dat jaar na een lange formatie het onderwijs helemaal om, door druk vanuit het onderwijzend personeel maar ook door de steeds toenemende kosten binnen de gezondheidszorg die niet meer op te brengen waren. Het roer moest om en het nieuwe motto luidde: investeren in gezondheidsheidsbevordering, hoe jonger hoe beter.

De vier elementen die we kenden uit de andere Blue Zones in de wereld kregen een plek in het nieuwe basisonderwijs, zodat kinderen daar al heel jong vertrouwd mee werden. Het eerste element is gezond eten: veel vers, veel plantaardig en zeer gevarieerd. De kinderen kregen een eigen moestuin en verbouwden daar allerlei groenten. Zo kregen zij al heel vroeg verbinding met voeding. Als je weet waar groenten vandaan komen en hoe zij groeien, ga je vanzelf gezond eten. Die zelf verbouwde groenten werden gezamenlijk klaargemaakt en opgegeten op school. De kinderen deelden hun kennis over gezond eten met hun ouders, waardoor deze vanzelf ook gezonder gingen eten.

Het tweede element betreft bewegen. De mensen uit de andere Blue Zones zijn van nature actieve mensen. Zij bewegen veel, niet op de sportschool maar gewoon in het dagelijkse leven. Op de scholen werd bewegen en sporten vanaf 2017 weer vast onderdeel van het lesprogramma. Er was vooral ook veel aandacht voor judo. Deze sport heeft strikte regels hoe je op een gedisciplineerde manier aan elkaar mag zitten, met respect voor elkaar. Daar leren kinderen veel van.

Een nieuw onderdeel vanaf 2017 in het basisonderwijs is aandacht voor persoonsvorming. Niet alleen cognitieve ontwikkeling is belangrijk, ook persoonlijkheid moet ontwikkeld worden. Een ideaal hebben, zingeving ervaren, is de diepste krachtbron van de mens. Het derde element. Je moet de kans krijgen je eigen ideaal zelf te ontdekken. De kinderen krijgen vanaf 2017 filosofieles op school om hier ruimte voor te creëren.

Alleen een ideaal hebben is niet voldoende, er moet een sociaal netwerk zijn waarin dit ideaal ook daadwerkelijk verwezenlijkt kan worden. Het vierde element. De kinderen leren op school op allerlei verschillende manier samenwerken. Hiermee ontwikkelen zij hun sociale vaardigheden die niet alleen op school van pas komen, maar ook thuis.

De droom die we in 2017 hadden, is toch maar mooi uitgekomen!

Meer dromen