
FENNA HEYNING
Directeur
STZ ziekenhuizen
“Doktersconsultatie bij je koffietentje?”
In plaats van op een overvolle zaterdag de stad in te gaan, koopt u waarschijnlijk steeds vaker uw kleding online, vanuit uw luie stoel. Ook vakanties boeken, bankzaken en taxi’s regelt u met behulp van de smartphone in uw broekzak.
Het vergt dus geen helderziende gaven om te voorspellen dat een dergelijke ontwikkeling ook in de gezondheidszorg gaat plaatsvinden. Maar toch, als het een doktersbezoek betreft, maakt u nog telefonisch een afspraak, en daarna reist u nog wel fysiek naar het ziekenhuis. Daar moet u vervolgens lang wachten tot u aan de beurt bent…. want ja, zo hoort dat in de zorg. In een ziekenhuis zijn alle ‘hightech’ benodigdheden aanwezig, toch? Maar hoeveel ‘hightech’ wordt er ingezet bij het gemiddelde polibezoek? Hoeveel stappen in uw patient-journey moeten werkelijk plaatsvinden in dat grote en machtige ziekenhuisgebouw?
Persoonlijk contact tussen zorgverlener en patiënt is vaak belangrijk, vooral bij moeilijke situaties. Dat kan een slecht nieuws gesprek zijn, maar ook shared decision making als er veel behandelopties zijn. Ook uitslagen zijn vaak verstandig om persoonlijk te bespreken, want je weet van te voren niet of de uitslag goed of slecht zal zijn.
Hoe prettig zou het zijn als de dokter naar de patiënt gaat als persoonlijk contact inderdaad belangrijk is? Bijvoorbeeld naar een gezondheidscentrum in de buurt? En zou het dan niet fijn zijn als dat een prettige omgeving is met lekkere koffie, waar je ook kunt werken op je laptop? En zou het niet fantastisch zijn als je op diezelfde plek kunt sporten?
En gezonde voeding kunt kopen? Er is gelukkig steeds meer aandacht voor positieve gezondheid en voor het belang van een gezonde leefstijl. Dat geeft een prachtige kans voor gezondheidscentra in de zeer brede betekenis van dat woord! Ik zie een gezondheidscentrum voor me waar je ‘gewoon’ een heerlijke smoothie kunt drinken terwijl je bijkletst met vrienden, waar je sportlessen kunt volgen, waar je je afspraak met je gezondheidscoach hebt, waar je huisarts praktijk houdt en waar je de afspraak met de medisch specialist kunt plannen. Dit sluit aan bij wat de Amerikaanse stedelijk socioloog Ray Oldenburg ‘the third place’ noemt: Een toenemende behoefte in de maatschappij aan een plek naast thuis en het werk, die in je leven betekenis heeft.
In dit denkmodel is er voor een consult met je arts of met je medische specialist voldoende tijd en aandacht en vindt deze plaats in een prettige omgeving dichtbij huis. Deze tijd en aandacht komt vrij door daar waar mogelijk, een afspraak met de dokter per video-conference of telefoon af te handelen. Als er aanvullend onderzoek moet plaatsvinden, dan kun je daar een afspraak voor maken met het lab of diagnostisch centrum in de buurt of in het ziekenhuis, op een tijdstip dat jou uitkomt, met ook mogelijkheden in de avonden en in het weekend.
Kortom, persoonlijke contacten tussen zorgverlener en patiënt zijn heel erg belangrijk. Maar deze hoeven lang niet altijd in het klassieke ziekenhuisgebouw plaats te vinden. Laten we daar creatief in worden!




