
HENK VALK
CEO
Philips Benelux
“De zorgklant wordt koning”
Ik bestel graag boeken online. Van het betreffende bedrijf ontvang ik regelmatig mails met nieuwe boeken en andere aanbiedingen die voor mij relevant zijn. Als ik inlog, kan ik zien wat ik eerder heb besteld en een wensenlijst bijhouden voor mijn verjaardag of Sinterklaas. Daar kan ik ook mijn adresgegevens veranderen, betaalmethode wijzigen en oude facturen downloaden.
Als het gaat om mijn gezondheid, beschik ik als patiënt over beduidend minder informatie. Mijn huisarts of specialist stuurt mij geen tips om mijn bloeddruk te verlagen. Uitslagen van medische onderzoeken kan ik niet zelf bekijken. En als ik een uitdraai wil van de geneesmiddelen die ik slik, moet ik dat aanvragen bij de apotheek.
In de commercie is de klant koning, maar in de zorg ben ik niet de spil van het proces. Nog niet, althans. In mijn zorgdroom kan ik, net als iedere inwoner van Nederland, gebruik maken van een persoonlijke, digitale gezondheidsomgeving waarin ik alle informatie over mijn eigen gezondheid kan vinden en die mij tips geeft om gezond te leven. Hierin kan ik de data van mijn smarthorloge en gezondheidsapps opslaan en analyseren. Ik kan die data ook delen met specialisten, maar alleen als ik daarvoor toestemming geef.
Ik hoef geen afspraak meer te maken voor het spreekuur van de specialist – ik kan met haar videobellen of chatten op een moment dat mij uitkomt. Voor een klein bedrag kan ik mijn DNA laten analyseren om te zien of ik aanleg heb voor ernstige aandoeningen. Wordt mijn microbioom ook onderzocht, dan kunnen eventuele medicijnen op maat voor mij gemaakt worden.
Het is een mooie droom. Maar het allermooiste is dat alles nu al technologisch mogelijk is en binnen afzienbare tijd op schaal te realiseren. Laten we daarom er samen voor zorgen dat deze droom uitkomt.




